Šedesátý závod značky DS Automobiles na mistrovství světa ABB FIA Formule E poslední únorový víkend v Saudské Arábii skončil díky Antóniu Félixovi da Costa prvním pódiovým umístěním této sezóny. Druhý řidič DS Automobiles Jean-Éric Vergne, který byl původně třetí, byl penalizován, protože během závodu, který byl předčasně ukončen pro nehodu v zadní části peletonu, nezaktivoval podruhé „útočný mód“ a klesl tak na dvanácté místo.
Závod poznamenaný množstvím nehod
Plynulé tempo závodu bylo narušeno vícero kolizemi, z nichž nejvážnější byl incident, kdy do bariéry narazil se svým Nissanem Sébastien Buemi a poté Maximilian Günther v neovladatelném BMW se zablokovanými koly smetl z trati Toma Blomqvista ve voze NIO. Do místa, kde skončili Blomqvist a Günther, po chvíli po střeše přiletěla Mahindra Alexe Lynna a britský závodník ve službách indické tovární stáje musel být z vozu vyproštěn a převezen do nemocnice k preventivnímu vyšetření. Závod byl zastaven a už nebyl restartován. V momentě jeho zastavení byl na první pozici britský jezdec Sam Bird v Jaguáru, který je díky triumfu v Rijádu jediným jezdcem, jenž vyhrál alespoň jeden závod v každé dosud odjeté sezoně formule E. Druhý skončil Nizozemec Robin Frijns s vozem Virgin.
Spokojenost s výkony jezdců DS Automobiles
„Naši jezdci předvádějí zase show,“ prohlásil Xavier Mestelan Pinon, ředitel DS Performance. „Je to pro dobro věci, ale důležité je, že držíme přední pozice a že máme na to, obhájit tituly. Po včerejším závodě tým dobře zareagoval, a to je velmi dobré znamení do budoucna. Schopnost vrátit se do hry je základem úspěchu! Na tuto dynamiku musíme navázat v Římě, kde by mělo být naší velkou výhodou nasazení našeho nového monopostu.“
António Felix da Costa, který se díky pódiovému umístění vrátil na 5. místo v šampionátu jezdců, byl spokojený. „Celkově jsme podali dobrý výkon a pro tým je to dobrý výsledek,“ řekl obhájce titulu. „Dokázali jsme, že jedeme v našem starém tempu a za to jsem moc rád. Závod byl hodně zábavný, povedlo se několik opravdu pěkných předjíždění a výrazně jsme se zlepšili. Byl to poslední závod s tímto vozem, protože nový už je připravený a objeví se při příštím závodě. Nemůžu se dočkat, až vám ho představím!“
Jean-Eric Vergne měl očividně z čeho být zklamán. „Zdálo se, že se všechno dobře sešlo, ale nakonec musím uznat, že se to nestalo,“ povzdechl si jediný dvojnásobný šampión v této disciplíně. „Když dojde k velké nehodě, jaká se stala Alexovi (Lynn, pozn. red.), je jediné, na čem opravdu záleží, aby nebyl zraněný. Bohužel kvůli výjezdu safety caru a následnému zastavení závodu jsem nestihl zaktivovat druhý útočný mód. Protože je to povinné, neminula mě po závodě penalizace. Bylo by opravdu fajn stát při prvním závodě sezóny na stupních vítězů, ale v minulosti jsme viděli, že nemusíte vyhrát první závod, abyste vyhráli šampionát.“
Útok s novým monopostem
Příští závod Formule E kolo se pojede 10. dubna v Římě, kde se na startu objeví nový monopost, který vyvinula divize DS Performance a který nahradí současný DS E-Tense FE20. Nový monopost třetí generace známé jako „Gen3“ bude lehčí a zároveň mnohem výkonnější – zásluhou provedených změn se výkon zvýšil o čtyřicet procent na 350 kW v kvalifikaci a 300 kW v závodě. Rekuperace energie bude probíhat na obou nápravách a dosáhne maximálního výkonu 600 kW (oproti dnešním 250 kW).
Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles