Elfyn Evans svým druhým místem v celkovém pořadí na Rally de España přiopravil půdu pro rozhodující kolo světového rallyového šampionátu FIA, v němž se rozhodne o držiteli titulu. K výsledku přispěl i stájový kolega Sébastien Ogier z týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, jenž ve Španělsku dojel čtvrtý.
Evans s navigátorem Scottem Martinem se díky vítězství v prvních třech pátečních testech dostali do vedení závodu, ale i přes intenzivní snahu po celý zbytek víkendu nedosáhli takové úrovně, aby se mohli utkat o celkové prvenství. Evans nicméně díky druhému místu zůstává před posledním kolem v Itálii jen krůček od zisku prvního titulu mistra světa mezi soutěžními jezdci.
Ogier až do konce rallye bojoval o pódiové umístění, avšak třetí místo mu v nedělních čtyřech rychlostních zkouškách těsně uniklo – o pouhých 6,8 sekundy. Společně s navigátorem Julienem Ingrassiou vévodí žebříčku se 17bodovým náskokem před stájovými kolegy ve snaze získat již osmý titul světového šampiona.
Co se mistrovství továrních týmů týče, body získané Evansem a Ogierem – včetně bodů za třetí a čtvrtý nejlepší čas ve zrádné Power Stage na závěr podniku – přispěly k celkovému skóre týmu, který se tak opět o kousek přiblížil k jistému zisku mistrovského titulu. Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing vede o 47 bodů, přičemž v posledním kole mistrovství je stále k dispozici 52 bodů. V první pětce dojely všechny tři týmové vozy: Kalle Rovanperä s Jonnem Halttunenem při své první španělské výpravě v nejvyšší kategorii WRC dojeli celkově pátí, stejného výsledku dosáhli i v závěrečné Power Stage.
Další zkušenosti získal Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge Program, když společně s navigátorem Aaronem Johnstonem po restartu v sobotu ráno úspěšně dokončili celý závod.
Akio Toyoda (zakladatel týmu)
„Těsně před začátkem této rallye jsem dostal zprávu odi Jari-Mattiho. Řekl mi, že opětovný zisk mistrovského titulu mezi továrními týmy a možnost oslavit jej jako šéf týmu společně se mnou bylo jedním z jeho snů. Před třemi lety měl jako jezdec velmi náročnou sezónu. Jeho první vítězství v daném roce přišlo až v posledním podniku v Austrálii, což Toyotě v roce 2018 přineslo mistrovský titul mezi továrními týmy. Živě si pamatuji, jakou ohromnou radost a nadšení jsem pociťoval. Jako jezdec jsem se stejný den účastnil rallye v Japonsku. Když jsem tu zprávu dostal, křičel jsem radostí a okamžitě mu poslal blahopřejnou zprávu. Jsem si jist, že jeho sen se v Monze vyplní, a již se těším, až to společně oslavíme.
Rozhodnuto není ani o titulu mistra světa mezi jezdci a navigátory. Jednoduše doufám, že Seb a Julien, resp. Elfyn a Scott, budou bojovat bez zklamání až do úplného konce – a jsem si také jist, že tým pro ně k tomuto účelu připraví ty nejlepší vozy.
Příští rallye bude úplně posledním podnikem, kterého se zúčastníme se současnými vozy Yaris WRC. Od našeho návratu do WRC v roce 2017 bylo naším mottem ‚snažme se, aby byl Yaris WRC stále silnější‘. Očekávám, že v Monze budeme mít solidní konkurenci, a že posádky i naši fanoušci v posledním podniku uvidí, že Yaris WRC je nejsilnější. Jsem přesvědčen, že tým se o to postará!
P.S. pro Juliena:
Upřímně věřím, že Monza bude pro tebe úžasnou událostí, protože to je zároveň tvá poslední rallye. Je škoda, že tvoji poslední jízdu nemohu sledovat v Japonsku. Pořád je mi líto, že to nejde uskutečnit… tak mnoho štěstí!“
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Tento víkend nakonec pro nás nebyl tak úspěšný, jak by mohl být. Je důležité poučit se do budoucna, proč jsme s tím občas bojovali a jak můžeme příště lépe zareagovat. Ale stále jsou tu pozitiva. Především – všechny tři vozy bez problémů dojely v první pětce. Dále druhé Elfynovo místo pro něj znamená dobrý výsledek a souboj o titul mistra světa mezi jezdci pokračuje až do posledního kola, což je samozřejmě atraktivní pro šampionát jako celek. O mistrovském titulu mezi továrními týmy o tomto víkendu ještě nebylo v náš prospěch úplně rozhodnuto, nicméně naším současným cílem je si pro oba tituly v Monze stylově zajet.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Přijížděl jsem sem s cílem skončit lépe než čtvrtý, ale i tak je dobré získat další cenné body do šampionátu. Dnes to byl těsný souboj a v prvních třech erzetách jsme se opravdu snažili; pak ale déšť v té poslední zboural moji strategii neriskovat, a na jistotu jsem tak určitě nejel. Ale celkově to musíme brát tak, že tento víkend je určitě v rámci mistrovství dalším dobrým krokem, a to je vlastně nejdůležitější. Ještě však není hotovo, takže v Monze musíme zajet dobře a pokusit se zopakovat loňský úspěch.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Druhé místo je příznivý výsledek, ale není úplně snadné radovat se vzhledem k tomu, jak skvěle jsme tento víkend zahájili. Bohužel to trochu vybledlo a nějak mi vše nesedělo. Z tohoto víkendu šlo možná vytěžit o něco více. Dobrou zprávou je, že se nám podařilo srazit bodový rozdíl a šampionát je stále otevřený. Reálně je to ale velký rozdíl, aby jej šlo dohnat v jediném kole, ale jak jsme sami vloni poznali, stát se může cokoli, a opět se tak v Monze pokusíme o maximum možného.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Celkově to pro nás byl dobrý víkend. Bylo hodně co se učit, zejména v pátek, ale v průběhu víkendu se to začalo zlepšovat s přenastavením vozu i mojí jízdou. Dnes jsme měli zálusk na Power Stage, ale podmínky byly zrádné a trať začala osychat pro ty, co jeli až po nás, takže jsme neměli možnost bojovat o lepší výsledek. Nepodařilo se nám úplně se naladit a dosáhnout tempa, jaké bychom si přáli, ale udělali jsme maximum a byl to celkem dobrý víkend.“
KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLY DE ESPAÑA
1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) 2 hod 34 min 11,8 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +24,1 s
3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Coupe WRC) +35,3 s
4 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +42,1 s
5 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +1 min 31,8 s
6 Gus Greensmith/Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) +4 min 17,3 s
7 Oliver Solberg/Craig Drew (Hyundai i20 Coupe WRC) +4 min 26,7 s
8 Nil Solans/Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) +4 min 34,9 s
9 Eric Camilli/Maxime Vilmot (Citroën C3 Rally2) +9 min 49,4 s
10 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia Rally2 evo) +10 min 5,9 s