Estonská rallye: Solbergův debut přinesl Toyotě sté vítězství ve WRC

Oliver Solberg si při své premiéře v barvách týmu TOYOTA GAZOO Racing WRT na Rallye Estonsko připsal senzační vítězství, čímž získal nejen své první, ale zároveň sté vítězství týmu Toyota v historii světového rallyového šampionátu FIA (WRC).

Tým TGR v souladu se svým závazkem prošlapávat cestu mladým talentům na nejvyšší úroveň rallyových soutěží poskytl Solbergovi příležitost startovat v Estonsku v rychlém šotolinovém podniku v návaznosti na Solbergovy úspěchy za volantem Toyoty GR Yaris Rally2 v kategorii WRC2, kde tento jezdec aktuálně stojí v čele šampionátu. Byl to první Solbergův start v nejvyšší kategorii od roku 2022 a celkově třináctý.

Po dvoudenním testování ve Finsku minulý týden, kde se seznamoval s vozem GR YARIS Rally1, se 23letý švédský jezdec a jeho britský navigátor Elliott Edmondson cítili okamžitě jako doma. Hned v první rychlé zkoušce na lesních cestách v pátek ráno si připsali své premiérové vítězství v měřeném úseku a ujali se vedení soutěže.

Po dalších dvou vítězných rychlostních zkouškách ve zbytku pátečního programu si Solberg dokázal před sobotou vytvořit náskok 12,4 s. Přestože se snížila jeho výhoda v podobě startovní pozice oproti špičkovým jezdcům WRC, dokázal vyhrát další čtyři rychlostní zkoušky a navýšit svůj náskok na 21,1 sekundy před miláčkem místních fanoušků Ottem Tänakem (Hyundai).

V neděli se Solberg nenechal svázat vážností okamžiku ani příchodem deště v rychlostních zkouškách, a připsal si tak další dvě vítězství v prvních dvou měřených úsecích – čímž ještě zlepšil svoji víkendovou bilanci na devět – a poté třetí nejrychlejší čas v závěrečné Power Stage. Společně s Edmondsonem si tak s náskokem 25,2 sekundy připsali jedno z nejsenzačnějších vítězství za mnoho posledních let.

Solbergovo předchozí nejlepší umístění bylo čtvrté místo při jeho premiérovém startu v kategorii Rally1. Připojuje se ke svému otci Petterovi (mistru světa v rallye z roku 2003 se Subaru) jako vítěz soutěže WRC a zároveň je třetím nejmladším jezdcem, který kdy takovou soutěž vyhrál – za svým týmovým kolegou Kallem Rovanperou a šéfem týmu Jari-Mattim Latvalou.

Stává se také 16. jezdcem, který zvítězil za volantem vozu Toyota. Tento konkrétní úspěch znamená pro japonského výrobce jubilejní sté vítězství od doby, kdy Walter Boyce v roce 1973 triumfoval v zahajovací sezóně WRC na Rallye Press-on-Regardless ve Spojených státech.


Rovanperä nedokázal navázat na formu, která jej dovedla k vítězství ve třech posledních estonských podnicích WRC, ale zvítězil v Power Stage, resp. v klasifikaci Super Sunday skončil druhý za Solbergem, čímž získal cenné body navíc ke svému celkovému čtvrtému místu s navigátorem Jonnem Halttunenem.

Úspěšný závěrečný den měli i Elfyn Evans s navigátorem Scottem Martinem, jejichž pátečním úkolem opět bylo startovat jako první a čistit šotolinovou trať. Vybojovali celkově šesté místo a skončili čtvrtí v klasifikaci Super Sunday, resp. pátí v Power Stage, a k obsazení prvního místa v šampionátu jim tak zbývá jediný bod. Tým TGR-WRT i nadále vede žebříček továrních týmů s náskokem 52 bodů.

Takamoto Katsuta a Aaron Johnston se pohybovali před Evansem až do předposlední rychlostní zkoušky, ale nakonec museli odstoupit ještě před závěrečným měřeným úsekem kvůli mechanické závadě. Sami Pajari a Marko Salminen s vozem TGR-WRT2 dojeli jako sedmí. Zdokonalovali své sladění a tempo na rychlých cestách poté, co se v pátek kolem poledne podařilo vyřešit mechanickou závadu z úvodní fáze podniku.

Vzhledem k Solbergově absenci v kategorii WRC2 tento víkend skončili na stupních vítězů další dva soutěžící s vozy GR Yaris Rally2, když si estonský jezdec Georg Linnamäe (RedGrey) zajistil druhé místo na domácí půdě, zatímco Roope Korhonen (Rautio Motorsport) z Finska dojel jako třetí.

Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)  „Olivere, Elliotte, blahopřeji k vítězství! Před třemi lety v Belgii jsem Olivera potkal v závodní kombinéze Hyundai na stupních vítězů. Když vystoupil z i20, všiml si legendy Juhy Kankkunena. Odhodlán se s legendou vyfotit mi podal svůj mobilní telefon a požádal mě, abych ho vyfotil. Přikrčil jsem se a s Juhou jej vyfotil. Jeho otec mi pak poděkoval, ale myslím, že Oliver reagoval jen plachým úsměvem… Stále mám video zachycující tento okamžik, které zveřejním na svém oficiálním Instagramu. Dnešní Oliverovo vítězství beru jako symbolické ‚poděkování‘ za to před třemi lety. Pokud příště zvítězí a já budu na místě, přispěchám k němu, takže doufám, že se se mnou vyfotí – a pokud tam bude i Juha, poprosím ho, aby tu fotku udělal.

Od někoho z týmu jsem slyšel, že Juha Oliverovi různě radil, jelikož to byl jeho první start s vozem GR YARIS Rally1. Za to jsem Juhovi moc vděčný. Věřím, že si udělají další pěknou společnou fotku, tentokrát s Oliverem v kombinéze TOYOTA GAZOO Racing.

Další rallye je na naší domácí půdě. Fanouškům z Jyväskylä, kteří nás vždy podporují, předvedeme ty nejlepší výkony. Spoléhám na každého člena týmu!“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33) „Byl to náročný víkend. Naše páteční startovní pozice nás samozřejmě trochu omezovala, ale myslím si, že jsme neměli tempo na to, abychom bojovali tak, jak jsme si přáli. Dnes jsme se snažili ze všech sil a získali několik bodů navíc, ale s víkendem jako takovým příliš spokojení být nemůžeme. Jako vždy se již těším na Rallye Finsko a budeme s týmem dále pracovat na tom, abychom tam předvedli trochu vyšší tempo.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69) „Tento víkend jsme stále tlačili na pilu a zkoušeli vše, co se dalo, a alespoň se nám podařilo získat plný počet bodů v Power Stage. Celkově je však jasné, že s aktuálním paketem pro letošní rok nemám na šotolině takové tempo, jaké bychom si přáli. Nelze se na nic vymlouvat a budeme tedy na tom s týmem dál pracovat, budeme tlačit na pilu a snažit se na něco přijít ještě před Rallye Finsko, kam se jako každý rok těšíme.“

Oliver Solberg (jezdec, vůz č. 99) „Byl to ten nejúžasnější víkend. Cítím se nesmírně šťastný, po tolika letech snění a práce před touto chvílí. Chtěl bych moc poděkovat Toyotě za to, že mi dala tuto příležitost a šanci se ukázat a užít si jízdu s tímto úžasným vozem. Děkuji také testovacímu týmu, který mi pomohl, abych se s vozem tak dobře sžil. Také jsem si nikdy nemyslel, že budu moci slavit na stupních vítězů s Juhou, který je mým vzorem již od dětství a k němuž jsem společně se svým otcem vzhlížel. Tento víkend mě úžasně podporoval, uklidňoval mne a říkal mi, co mám dělat. Ještě nikdy v životě jsem se necítil tak skvěle, takže vám patří díky.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE ESTONSKO

1 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR YARIS Rally1) 2 hod 36 min 35,1 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25,2 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +48,3 s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +55,6 s
5 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +1 min 33,0 s
6 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +1 min 43,4 s
7 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2 min 55,6 s
8 Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +3 min 36,0 s
9 Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5 min 29,8 s
10 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +5 min 57,5 s

Nedokončil: Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1)

Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí jezdců po osmém kole:

1 Ott Tänak 162 bodů
2 Elfyn Evans 161
3 Sébastien Ogier 141
4 Kalle Rovanperä 138
5 Thierry Neuville 114
6 Adrien Fourmaux 71
7 Takamoto Katsuta 63
8 Oliver Solberg 52
9 Sami Pajari 38
10 Grégoire Munster 19

Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí továrních týmů po osmém kole:

1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 399 bodů
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 347
3 M-Sport Ford World Rally Team 111
4 TOYOTA GAZOO Racing WRT2 68

Foto: TOYOTA GAZOO Racing