Náročná Rally Hungary prověřila posádky a zbrzdila české ambice

Rally Hungary letos opět potvrdila svou pověst jedné z nejnáročnějších soutěží sezóny. Trať byla v mnoha úsecích výrazně rozbitá. Během soutěže se na povrch dostávaly volné kameny a nečistoty, které při přípravě nebyly viditelné. Výsledkem byl vysoký počet technických problémů a nucených odstoupení. Z celkových 94 startujících posádek jich 39 soutěž definitivně opustilo. Mezi nimi bohužel byla i česká naděje Dominik Stříteský, kterému v průběhu rychlostní zkoušky odletělo kolo. Vítězem závodu v okolí Veszprému se stal Roope Korhonen z Finska.

„Maďarská rally je technicky velmi náročná, což jsme věděli už před startem. Rychlostní zkoušky jsou tu nevyzpytatelné. Zemina se postupně vyhrabává a odhaluje další kameny a skály, které ničí techniku. Nejiný byl i tento víkend, kdy “úmrtnost” posádek byla opět veliká. Spousta vozů je zničených, včetně těch z našeho týmu,“ hodnotí průběh soutěže šéf týmu Jaroslav Orsák.

Pro tým Orsák Rally Sport znamenala kritický zlom rychlostní zkouška číslo 10, jejíž podmínky byly vůbec nejhorší – s extrémním množstvím volného štěrku a kamení. První problémy se začaly objevovat už na erzetě 8, kdy se na voze projevil defekt tlumiče. Právě na desáté zkoušce tlumič zcela selhal a došlo k uvolnění celého kola, což znamenalo předčasný konec nadějí pro tento závod.

Dominik Stříteský v nedělní první erzetě poškodil tlumič. Snažil se dojet do servisu, ale zavěšení jeden z horizontů nevydrželo a vyrvalo se celé kolo, takže byl nucen odstoupit,“ dodává Orsák. „Přestože jeho šotolinová premiéra nebyla úspěšně dokončena, ukázal nám, že vůz umí skvěle kontrolovat a jet bez zbytečného risku. Odvedl slušnou práci, ale nováčkovská daň se bohužel opět projevila.“

Dominik Stříteský čelil navíc i nevýhodné startovní pozici. Do sobotní části odstartoval jako druhý, do nedělní dokonce z první pozice – což je na šotolinových tratích velkou nevýhodou. Přední posádky totiž „čistí“ trať pro ty další, čímž se zvyšuje její klouzavost a snižuje přilnavost pneumatik. To se následně promítá do časů a může mít zásadní vliv na výsledek. Dominik se s tím ale velmi dobře popasoval a až do nehody si vedl velmi dobře.


Závod v Maďarsku úplně nedopadl podle našich představ. Na rychlostní zkoušce v neděli nám vypovědělo službu zavěšení pravého předního kola. Sobotu a nedělní dopoledne jsme ale odjeli bez větších problémů. Pro mě to byla obrovská zkušenost do budoucna, přeci jen to byl první závod na šotolině,“ popsal Stříteský své dojmy ze závodu. Se samotnou nešťastnou situací, kdy mu kolo odletělo ve velké rychlosti, se vyrovnal bravurně a situaci udržel maximálně pod kontrolou, takže se jemu ani spolujezdci Igoru Bacigálovi nic nestalo.

Ani druhá posádka týmu Orsák Rally Sport neměla mnoho důvodů k radosti. „V sobotu havaroval Jaroslaw Koltun, který se třikrát převrátil přes střechu. Ve 160 kilometrové rychlosti měl ve stopě vyhozený obrovský kámen, který mu poškodil řízení a on s tím na úzké silnici v lese už nemohl nic dělat,“ popisuje Jaroslav Orsák.

Za necelých 14 dní však startuje český šampionát, kde samozřejmě tým Orsák Rally Sport nebude chybět. „V Českém Krumlově se představí Tomáš Kurka a Dominik Stříteský, který bude obhajovat loňské vítězství. Věřím, že si tak spraví chuť a zabojuje o nejvyšší příčky,“ uzavírá Jaroslav Orsák s výhledem na nadcházející plány.

Foto: Lukáš Chum