Dominik Stříteský míří na Rally Hungary: První šotolina v ERC 2025 je výzvou

Po náročném vstupu do sezóny na asfaltové Rally Sierra Morena čeká evropský šampionát FIA ERC 2025 první výrazná změna povrchu. Druhým podnikem kalendáře je Rally Hungary, která se uskuteční od 9. do 11. května a nabídne první šotolinové tratě letošního ročníku. V úterý proběhly první testy na velmi podobném charakteru trati, jako se bude konat samotná soutěž.

Šotolina jako zásadní zlom sezony

Rally se pojede v jedinečném prostředí maďarských vojenských prostorů v okolí Veszprému, což představuje nejen atraktivní kulisu, ale i technicky a logisticky náročné podmínky pro zúčastněné týmy.

Na rozdíl od asfaltových soutěží, kde čeští jezdci tradičně patří k silným soupeřům, je šotolina pro mnohé zcela odlišným světem. Vyžaduje specifický styl jízdy, cit pro smyk a schopnost číst proměnlivý povrch. „Je to jiný sport,“ říkají často závodníci ze severu Evropy, kteří na šotolině vyrůstají a na asfaltu se musí učit později. Právě proto bývají skandinávští jezdci na drobném štěrku dominantní.

Naopak pro české závodníky představuje šotolina větší výzvu. Servis vozu je náročnější a oproti asfaltu pracuje v servisní zóně na jednom voze minimálně 5 mechaniků.

Šotolinový debut Dominik Stříteského

Dominik Stříteský, talentovaný český jezdec z týmu Orsák Rally Sport, zažije na Rally Hungary svou úplně první soutěž na šotolinovém povrchu. Po nehodě v úvodním podniku v Córdobě bude jeho přístup opatrnější, ale motivace sbírat nové zkušenosti zůstává vysoká.

„Je to o učení se,“ uvedl Stříteský k povrchu. “Je to něco jiného, než na co jsem byl zvyklý na asfaltu. Je potřeba jiný styl jízdy, jinak se připravit před zatáčkou… Pracuje se jinak s pedály a musím si zvyknout, že auto musí jet prakticky pořád bokem. Ale s najetými kilometry to přijde a všechno se to precizně naučíme.”

Další krok v evropské rally škole

První tréninky na Rally Hungary navíc proběhly v dešti. “Test jsme si užili i navzdory počasí“, konstatoval český závodník. “Podmínky nebyly lehké, ale… pršet může i během závodu, takže to rozhodně bylo užitečné.” Podobně to viděl i navigátor Bacigál: “Podmínky byly velmi těžké, na trati byly hluboké, blátivé stopy a aspoň jsme si vyzkoušeli, jaké to je jezdit za extrémních podmínek. Je to začátek učení, ale podle mě to bude dobré!”

“Testy byly v blátě a kamení, ale tak to občas bývá, počasí si holt nemůžete objednat,” konstatoval majitel týmu Jaroslav Orsák. “Důležité je, že kluci jsou s autem spokojeni. Beru to tak, že Dominik zde bude hlavně sbírat zkušenosti a to je naším hlavním cílem a prioritou pro nadcházející závod. Přistupujeme k tomu právě jako ke vkladu do jezdeckých zkušeností do budoucna a výsledek pro nás tentokrát není až tak velkou prioritou.”

Maďarská rally tak bude pro Stříteského s Bacigálem nejen testem rychlosti, ale i odolnosti a adaptability. Vzhledem k neznámému prostředí, zvýšeným nárokům na technické zázemí a specifickému povrchu však lze očekávat rozmanité výsledky a potenciální překvapení napříč celým závodním polem.

Foto: Lukáš Chum