Estonská rallye: Toyoty Yaris WRC měly nejrychlejší časy, pódiové umístění a vítězství v Power Stage

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) absolvoval úžasný poslední den na Estonské rallye, kde Sébastien Ogier vyšplhal na pódium, Kalle Rovanperä vybojoval vítězství v Power Stage a vozy Toyota Yaris WRC vyhrály šest ze šesti měřených úseků. Ogier navýšil svůj bodový náskok v šampionátu soutěžních jezdců a Toyota zůstává na čele továrních týmů.

Ogier s navigátorem Julienem Ingrassiou v posledním dni vyhráli dvě erzety a zajistili si třetí celkové místo, když dojeli s odstupem jen 4,7 sekundy za druhým v pořadí. Ogier, jenž v závěrečné Power Stage skončil jako čtvrtý, nyní celkově vede o devět bodů před stájovým kolegou Elfynem Evansem. Evans s navigátorem Scottem Martinem zvítězili v nedělní úvodní erzetě na cestě k celkovému čtvrtému místu; v závěrečné Power Stage dojeli do cíle jako druzí.

Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem vyhráli tři nedělní erzety, během celého soutěžního víkendu dokonce pět. Rovanperä při svém čtvrtém startu na nejvyšší úrovni rallyových soutěží ukázal, že má dost rychlosti bojovat o vítězství. V sobotu ráno poprvé v podniku WRC dokonce vedl, avšak poté ztratil přibližně 30 sekund kvůli problému s obutím a jednu minutu z důvodu penalizace po porušení pravidel během časové kontroly. Poté, co již podruhé v této sezóně vyhrál Power Stage, dokončil závod pouhou 1 min 18,7 s za vítězem.

Takamoto Katsuta, zařazený do programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing, zahájil soutěžní den na celkově pátém místě po svém doposud nejlepším výkonu na vrcholné úrovni rallyových soutěží, avšak ve druhé nedělní erzetě bohužel havaroval.

Tommi Mäkinen (šéf týmu)

„Výsledek v závěru Estonské rallye je pro celý tým velmi dobrý, a držíme se tak na špici mistrovského žebříčku soutěžních jezdců i továrních týmů. S našimi výkony ale nejsme stoprocentně spokojeni. Nastavení vozů nebylo ideální, protože reálné podmínky se lišily od situace během našeho testování. Dnes byly podmínky k rychlejší jízdě, a tak jsme viděli, že všichni čtyři naši jezdci jsou schopni zaznamenávat nejrychlejší časy na trati. Pozoruhodné tempo vzhledem ke svému nízkému věku předvedl zejména Kalle. Zdá se, že nejlepších výkonů dosahuje pod velkým tlakem, podobně jako zde předvedl v Power Stage. Můžeme se pouze ptát, jak by to dopadlo, kdyby včera neměl ten problém s obutím, protože jsem si jist, že jeho celkový výsledek mohl být mnohem lepší.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Je to pro nás příznivý výsledek. Zisk pódiového umístění je v rámci šampionátu dobrý. Určitě je to pro nás trochu zklamání, protože víme, že jsme si tento víkend mohli vést lépe, ale zkrátka se nám nepodařilo veškerý potenciál zužitkovat. Zvítězit tady by bylo těžké, ale měli jsme na to, abychom se daleko více přiblížili, nebo alespoň skončili jako druzí. Také bych rád ještě lépe zajel Power Stage, ale byla to nejdrsnější erzeta z celého víkendu, a tak když cítím, že jízda na vítězství je příliš riskantní, raději nepokouším osud a dám přednost jistému zisku pódiového umístění. I tak je pěkné, že jsme o tomto náročném víkendu získali slušné body.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„V závěru rallye nejsem úplně spokojen, ale odjíždíme s celkově čtvrtým místem a zároveň druhým v Power Stage. Určitě jsme měli dobré tempo k zisku bodů, ale nebyl jsem prostě schopen konzistentně podávat nejlepší výkon. Přes noc jsme provedli nějaké změny a na kluzkém povrchu dnes dopoledne se to zdálo už trochu lepší. Na drsnějším povrchu jsem s tím dost bojoval, ale zdá se, že je to tady vždy otázka kompromisu. Jako vždy máme na čem pracovat, nicméně celkově si z tohoto náročného víkendu odvážíme solidní bodový zisk.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

Mám skutečně ohromnou radost. Z pohledu tempa a jízdy hodnotím svůj víkend jako hodně dobrý. Myslím, že jsem udělal vše, co bylo možné, nedopustil se žádných chyb, a to ani při jízdě v ostrém tempu. Zažili jsme trochu smůly a nebyl to zkrátka náš víkend, ale to se v rallye někdy stává. Power Stage byla celkem pěkná, a přestože jsem hodně tlačil na pilu, zajel jsem ji čistě, takže jsem moc spokojený. Velké díky patří týmu, protože s vozem se jelo parádně.“


KONEČNÝ VÝSLEDEK, ESTONSKÁ RALLYE
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) 1 hod 59 min 53,6 s
2 Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) + 22,2 s
3 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +26,9 s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +41,9 s
5 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +1 min 18,7 s
6 Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +2 min 39,6 s
7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +2 min 52,0 s
8 Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +4 min 53,8 s
9 Oliver Solberg/Aaron Johnston (Volkswagen Polo GTI R5) +7 min 38,6 s
10 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +8 min 17,3 s

Co bude následovat?
Po návratu do seriálu WRC v roce 2018 se již potřetí bude pořádat Turecká rallye (18.-20. září 2020), a to v nové lokalitě kolem letoviska Marmaris na pobřeží Středozemního moře. Náročnost tohoto podniku zvyšují kamenité štěrkové silnice a vysoké teploty.