Formule E startuje 14. ledna 2023 v Mexico City

Již za několik málo dnů bude na okruhu Autódromo Hermanos Rodriguez v Mexico City zahájena devátá sezóna Formule E, která slibuje být jednou z nejnapínavějších od vzniku šampionátu v roce 2014, a to díky novým inovativním vozům „Gen3“, jedenácti týmům na startovním roštu a přepracovaným sportovním předpisům (trvání závodu definované počtem kol, zastávka v boxech pro „attack mode“). 

Formule E je laboratoří budoucnosti elektrické mobility, která dláždí cestu silničním vozům zítřka, protože tato série dává výrobcům konkurenční platformu pro testování a vývoj nejnovějších elektrických technologií. Letos zahrnuje 18 závodů mezi lednem a červencem na městských okruzích ve 13 světových městech, čímž bude překonán dosavadní rekord 16 závodů v 10 různých městech v loňské sezóně. K indickému Hyderabadu a brazilskému São Paulu se připojuje Kapské Město, celkem tedy budou v deváté sezoně tři nová města a poprvé se tak uskuteční Formule E v Jižní Africe.

Legendární okruh Autodromo Hermanos Rodriguez

Devátá sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E odstartuje na jednom z historicky nejzajímavějších míst v kalendáři, kde po rekordním úspěchu v únoru 2022 40 000 mexických fanoušků znovu rozhoupe tribuny Foro Sol i mimo něj. Trať byla vytvořena pro příchod Formule E v roce 2016. S povrchem připraveným na závod a dlouhými zatáčkami není Mexico City jen jednou z nejrychlejších tratí v kalendáři, ale je také nejvyšší ve výšce 2250 metrů nad mořem. Uspořádání trati obsahuje kombinaci dlouhých a rychlých rovinek a technickou část v terénu přes legendární stadion Foro Sol. Po startu na tradiční startovní/cílové rovince se startovní rošt Formule E dostane do první zatáčky – domov pro odvážné manévry při pozdním brzdění. Po dlouhé a rychlé zatáčce 2 se balíček vydá kolem zatáčky 3, která se přeruší doleva do sekvence čtyř kol. Po obratu kolem vlásenky, zatáčky 6 a 7 jsou technické, s přímou a ostrou pravotočivou zatáčkou vedoucí do nového komplexu šikany pro rychlý náraz do legendární části stadionu Foro Sol. Po opuštění stadionu budou jezdci bojovat o pozici mimo ikonickou zatáčku Peraltada.

DS Tense s nejrychlejším vozem Formule E všech dob

Nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejúčinnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben, vyvinula DS Performance, soutěžní divize společnosti DS Automobiles.

Po éře Gen2 (2018–2022), která přinesla rekordy, jichž nedosáhl žádný jiný tým (10 vítězství, 15 pole position, 28 umístění na stupních vítězů), představuje francouzská prémiová značka skupiny Stellantis ověnčená dvěma tituly pro jezdce (2019 a 2020) a dvěma tituly pro týmy (2019 a 2020) model DS E-TENSE FE23.

Tento nový „černozlatý“ 100% elektrický monopost je třetí generací, který dokonale ztělesňuje principy společnosti DS Automobiles a je především dokladem obrovského technologického skoku vpřed. Jedná se o nejrychlejší vůz Formule E všech dob (maximální rychlost 280 km/h na městském okruhu), je také lehčí (o 60 kg méně než Gen2) a především mnohem účinnější, protože více než čtyřicet procent energie spotřebované během závodu pochází z rekuperace při brzdění. Za volanty dvou vozů DS E-TENSE FE23 usednou Stoffel Vandoorne, současný mistr světa, a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný šampion v této disciplíně.

Díky novému spojení s Penske Autosport hodlá společnost DS Automobiles pokračovat v získávání vítězství a titulů a stanovovat nové rekordy v šampionátu, který je úžasným akcelerátorem jejího výzkumného a vývojového úsilí. Pro značku, která bude od roku 2024 stoprocentně elektrická, je zapojení do Formule E klíčové více než kdy jindy.

Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles