Japonská rally: Bývalý jezdec formule 1 Heikki Kovalainen chce triumfovat ve WRC2

Vzhledem k tomu, že souboje o mistra světa jezdců a týmů kategorie WRC2 jsou již rozhodnuty ve prospěch Andrease Mikkelsena1 (Škoda Fabia RS Rally2) a týmu Toksport WRT1, který je zákaznickým týmem Škoda Motorsport, se soustředí pozornost během letošní závěrečné Japonské rally (16.–19. listopadu 2023) na boj o titul kategorie WRC2 Challenger a jednu hostující závodní celebritu. Kajetan Kajetanowicz a Nikolay Gryazin se budou snažit předstihnout aktuálně vedoucího jezdce celkového pořadí kategorie WRC2 Challenger Samiho Pajariho; všichni tito tři piloti usedají za volant vozu Škoda Fabia RS Rally2.

S pravidelnými účastníky kategorie WRC2 se s vozem Škoda Fabia Rally2 utká bývalý jezdec formule 1 Heikki Kovalainen. 

Sezóna 2023 FIA Mistrovství světa v rally (WRC) končí v Japonsku a jeden titul v rámci kategorie WRC2 je stále ve hře. Kajetan Kajetanowicz z týmu ORLEN Rally Team a Nikolay Gryazin z týmu Toksport WRT, oba za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2, mají matematickou šanci předstihnout aktuálně vedoucího jezdce celkového pořadí kategorie WRC2 Challenger Samiho Pajariho. Fin, který rovněž jede v zákaznickém týmu Škoda Motorsport Toksport WRT, do Japonska nepojede, protože  již absolvoval svých povolených sedm započítávaných rally. Japonská rally dává k dispozici až 25 bodů, přičemž Kajetanowicz na Pajariho ztrácí 10 a Gryazin 22 bodů.

O zbývajících dvou titulech kategorie WRC2 je již rozhodnuto. Podruhé se stal mistrem světa Nor Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia RS Rally2), zatímco zákazník Škoda Motorsport, tým Toksport WRT, úspěšně obhájil titul mistra světa v kategorii WRC2 mezi týmy. Andreas Mikkelsen se na asfaltové rychlostní zkoušky v okolí města Nagoja, situovaném na hlavním japonském ostrově Honšú, těší a hodlá si je náležitě užít. „Měli jsme úžasnou sezónu. Byl to tvrdý boj o titul. Vůz Škoda Fabia RS Rally2 se na asfaltové silnice skvěle hodí. Mým jasným cílem je dosáhnout čtvrtého vítězství v letošní sezóně,“ vysvětluje Mikkelsen, jehož spolujezdcem bude jako obvykle jeho norský kolega Torstein Eriksen. 

Dalším jezdcem značky Škoda, který bude na Japonské rally startovat bez jakéhokoli tlaku, je Alexander Villanueva. Španěl vede kategorii WRC Masters, která je vyhrazena pro jezdce starší 50 let. Vzhledem k tomu, že druhý Armin Kremer do poslední rally sezóny nenastoupí, bude Villanueva korunován mistrovským titulem, ať už bude jeho výsledek jakýkoli.

Nejméně osm z jedenácti jezdců přihlášených do kategorie WRC2 bude na Japonské rally spoléhat na vůz Škoda Fabia Rally2. Jedním z nich bude i bývalý jezdec formule 1 Heikki Kovalainen z Finska. Vítěz Velké ceny Maďarska 2008 od roku 2015 startuje v Japonsku jak v okruhových závodech, tak v rally. Kovalainen bude sdílet vůz Škoda Fabia Rally2 týmu Aicello s domácí spolujezdkyní Sae Kitagawa,

s níž v roce 2022 i letos vyhrál Mistrovství Japonska v rally. Při své premiéře ve FIA Mistrovství světa v rally během loňské Japonské rally obsadila tato smíšená posádka v kategorii WRC2 skvělé čtvrté místo. V sezóně 2023 Kovalainen startoval také v Mistrovství Finska v rally s vozem Škoda Fabia RS Rally2, který využíval bezfosilní syntetické palivo a maziva.

Japonská rally, s oficiálním názvem Forum8 Rally Japan, se skládá z 22 rychlostních zkoušek o celkové délce více než 304 kilometrů na převážně klikatých a někdy velmi úzkých asfaltových silnicích.

Poslední rally sezóny začne ve čtvrtek večer (16. listopadu) velkolepou show stage uvnitř stadionu. Páteční etapa nabídne sedm rychlostních zkoušek o celkové délce přibližně 132 kilometrů. V sobotu je na programu osm rychlostních zkoušek o délce přibližně 85 kilometrů. Neděle (19. listopadu) přinese rozhodnutí v podobě šesti rychlostních zkoušek o celkové délce 84 kilometrů. Vítěz se na stupních vítězů očekává v 16:00 místního času.