Zlato a bronz na sněhu pro létající Finy z TOYOTA GAZOO Racing

Závodní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team slaví první triumf s novým vozem GR YARIS Rally1. Kalle Rovanperä se stal vítězem Švédské rallye, která je druhým kolem světového rallyového šampionátu FIA 2022. Tým dokonce získal pódiový double, neboť třetí místo obsadil Rovanperův stájový kolega, Fin Esapekka Lappi, poprvé jedoucí v barvách TGR od roku 2018.  

Všichni tři týmoví jezdci se po většinu rallye účastnili těsného souboje o vítězství na jim neznámých rychlých cestách pokrytých sněhem v okolí nové základny tohoto podniku ve švédském Umeå. Rovanperä se v pátek musel vyrovnat s handicapem prvního vozu na trati (jako nejlépe umístěný jezdec šampionátu), ale v závěru sobotního dne již před stájovým kolegou Elfynem Evansem vedl o 8,3 sekundy.

Evans byl přes noc penalizován 10 sekundami kvůli incidentu v závěru poslední sobotní rychlostní zkoušky, avšak jeho naděje na vítězství nakonec zhatil až úvod neděle. Na trať vyjížděl Evans kvůli poruše s deaktivovaným hybridním systémem (od centrálního dodavatele).

Jeho vůz později během rychlostní zkoušky šel do smyku, v jehož důsledku došlo k poškození předku. Po zastávce kvůli opravě vozu nakonec do cíle měřeného úseku dorazil, ale jelikož hybridní jednotka vozidla stále neindikovala zelenou, byl v souladu s bezpečnostními předpisy FIA vynucen odstoupit ze závodu.

Rovanperä v neděli navýšil svůj náskok vítězstvím v první rychlostní zkoušce z celkových čtyř naplánovaných na tento den, ačkoli ani jemu se nevyhnuly problémy s hybridním ústrojím. Do cíle nakonec dorazil s náskokem 22 sekund, čímž si společně s navigátorem Jonnem Halttunenem připsali třetí profesionální vítězství ve WRC. Rovanperä vítězstvím ve Švédské rallye kráčí ve stopách svého otce Harriho, který tento podnik vyhrál v roce 2001. Rovněž o 14 bodů posunul svůj náskok v žebříčku šampionátu závodních jezdců.

Lappi potvrdil svůj úžasný návrat do týmu tím, že se celou neděli účastnil těsného souboje o vítězství, avšak nakonec společně s navigátorem Jannem Fermem ztratili 8,6 sekundy. Tým TOYOTA GAZOO Racing se rovněž ujal vedení mistrovství značek s náskokem 24 bodů.

Na prvních čtyřech místech dojely tři vozy GR YARIS Rally1 – Takamoto Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem získali pěkné čtvrté místo, čímž připsali cenné body týmu TGR WRT Next Generation.

Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Kalle a Jonne, blahopřeji k vašemu vítězství! V jediném podniku mistrovství pořádaném čistě na sněhu dojeli před dvěma lety jako třetí, vloni jako druzí, a letos dokonce zvítězili. Provedli to stylem, jak to dělá Toyota – o něco lepší každý rok, a tak mám radost, že tímto způsobem stále více zapadají do filozofie Toyoty. Také bych jim rád poděkoval za to, že vybojovali první vítězství ve WRC s vozem GR YARIS Rally1. První den museli vyjíždět jako první, a určitě nebylo snadné čistit trať od sněhu, ale Kalle předvedl spolehlivou jízdu, kdy prokázal své zkušenosti s ježděním na zasněžených cestách již od dob svého dětství.

Esapekka a Janne se po třech letech vrátili k Toyotě. Vítejte zpět a blahopřejeme k pódiovému umístění díky třetímu místu! Myslím, že oběma vám to nejlépe sluší právě v kombinézách TGR. Během této přestávky si vyzkoušeli, jak fungují ostatní týmy, a věřím tedy, že přišli na nějaké možnosti, jak společně dokážeme tým ještě zlepšit.

Zasněžené cesty jsou pro TGR WRT svým způsobem domovinou, neboť základna týmu je ve Finsku, ale vloni jsme Arktickou rallye vyhrát nedokázali, což bylo hodně frustrující. Abychom se této frustraci vyhnuli, okamžitě po Monte Carlu se tým vrhl do práce s testováním na sněhu, abychom byli na tuto rallye připraveni. Z toho plyne naše vítězství – a oceňuji snahu všech, kteří k němu přispěli.

Nutno dodat, že rallye je náročný sport, kdy jsme také zaznamenali potíže s hybridním pohonem Kalleova a Elfynova vozu. Je mi to za ně líto. Avšak získali jsme cenná data, jak hybridní systém v těchto náročných chladných podmínkách vylepšit. Věřím, že tyto zkušenosti efektivně využijeme nejen k vítězství v příštím roce, ale také k poskytnutí dat dodavatelům, abychom mohli nadále soutěžit v motorsportu na cestě k uhlíkové neutralitě.

Letos nás čeká ještě 11 podniků. Doufám, že tým si před dalším kolem v Chorvatsku trochu odpočine. Nezapomínejme, že nejdůležitější je zdraví. Co se fanoušků týče, oceňuji vaši nepolevující podporu po celou sezónu až do posledního kola, kterým je Rallye Japonsko.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Kalle k vítězství v této rallye předvedl pozoruhodný výkon. Počátkem víkendu jsem byl trochu nervózní, jak to zvládneme s prvním vozem na trati, ale vypořádali jsme se s tím velmi dobře a v samotné rallye jsme předvedli pozoruhodné tempo. Díky mu za naše první vítězství s vozem GR YARIS Rally1 a také díky celému týmu za tvrdou práci, která za tím stála. Co se dnes ráno přihodilo Elfynovi, to byla skutečně smůla. Ale vzhledem k tomu, že se na pódiu hned po svém návratu objevil i Esapekka, získali jsme další velmi důležité body; skvělou práci odvedl i Takamoto.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

 „Zakončit tuto rallye právě takto bylo pro mne ohromným zklamáním. V první rychlostce vše probíhalo OK, ale v dlouhé levé mi ujel zadek vozu a bohužel jsem to nedokázal srovnat, takže jsme se ve vysoké rychlosti roztočili. Po provizorní opravě se nám podařilo vůz opět rozjet, ale bohužel nám problémy s hybridním pohonem vystavily stopku. Je mi to líto za celý tým, protože evidentně postavili hodně rychlý vůz, ale zatím jsem to nemohl odměnit výsledky, které by si zasloužili. Je nemilé zahájit teď pauzu ve špatné náladě, ale zaměříme se na příští kolo, kde zkusíme předvést to nejlepší, co v nás je.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

 „Z vítězství zde ve Švédsku mám skvělý pocit. Celý víkend to byl skutečně pěkný souboj. Poté, co jsme v pátek čistili trať, je to opravdu dobrý výsledek. Je trochu smůla, že Elfyn dnes ráno vypadl, protože to byl skvělý souboj, ale jinak je to hodně dobrý výsledek pro tým. S vozem jsem během první rallye na Monte Carlo trochu bojoval, ale nyní jsem celý víkend za volantem cítil mnohem vyšší jistotu. Velké díky patří celému týmu, protože to pro ně nebylo snadné vůz průběžně vylepšovat, abych s ním byl spokojen.“

Esapekka Lappi (jezdec, vůz č. 4)

 „Je skvělé být zpět – a také být zpět na stupních vítězů. To bylo před tímto víkendem mým cílem, ale věděl jsem, že to nebude snadné. Ale zvládli jsme to, a tak mám velkou radost. Cítím hrdost, také na Janneho i celý tým. Během víkendu jsme neměli s vozem jakýkoli problém. K zisku druhého místa již bych musel příliš riskovat. Ani jsem nemohl začít lépe. Bylo by absurdní čekat ještě více. Měli jsme dlouhou pauzu, naposledy jsme jeli rallye vloni v říjnu, takže toto je top výsledek.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, ŠVÉDSKÁ RALLYE

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 2 hod 10 min 44,9 s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +22,0 s
3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1) +30,6 s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +2 min 19,4 s
5 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Puma Rally1) +3 min 20,4 s
6 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1) +5 min 39,4 s
7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia Rally2 evo) +7 min 11,1 s
8 Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen (Volkswagen Polo GTI R5) +7 min 34,3 s
9 Jari Huttunen/Mikko Lukka (Ford Fiesta Rally2) +8 min 14,2 s
10 Egon Kaur/Silver Simm (Volkswagen Polo GTI R5) +8 min 24,8 s

Nedokončil: Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1)

Foto: TOYOTA GAZOO Racing