Formule E v Mexico City: Oba jezdci DS Automobiles bodovali

Desátá sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E odstartovala v sobotu 13. ledna na jednom z historicky nejzajímavějších míst v kalendáři, kde po rekordním úspěchu v únoru 2022 40 000 mexických fanoušků znovu rozhoupalo tribuny Foro Sol i mimo něj.

Legendární okruh Autodromo Hermanos Rodriguez byl vytvořen pro příchod Formule E v roce 2016. S povrchem připraveným na závod a dlouhými zatáčkami není Mexico City jen jednou z nejrychlejších tratí v kalendáři, ale je také nejvyšší ve výšce 2.250 metrů nad mořem. Uspořádání trati obsahuje kombinaci dlouhých a rychlých rovinek a technickou část v terénu přes legendární stadion Foro Sol.

Po startu na tradiční startovní/cílové rovince se startovní rošt Formule E dostává do první zatáčky – domov pro odvážné manévry při pozdním brzdění. Po dlouhé a rychlé zatáčce 2 se balíček vydává kolem zatáčky 3, která se přeruší doleva do sekvence čtyř kol. Po obratu kolem vlásenky, zatáčky 6 a 7 jsou technické, s přímou a ostrou pravotočivou zatáčkou vedoucí do nového komplexu šikany pro rychlý náraz do legendární části stadionu Foro Sol. Po opuštění stadionu bojují jezdci o pozici mimo ikonickou zatáčku Peraltada.

DS Automobiles bude letos útočit

Desátá sezóna šampionátu plně elektrických jednomístných vozů začala pro společnost DS Automobiles a jejího partnera PENSKE AUTOSPORT dobře – dva vozy na bodovaných místech umožnily francouzskému prémiovému konstruktérovi obsadit společné čtvrté místo v prozatímním pořadí týmů.

Stoffel Vandoorne se do soubojů probojoval druhým nejrychlejším časem ve své kvalifikační skupině a na startovním roštu obsadil osmé místo, dvě místa před svým týmovým kolegou Jeanem-Éricem Vergnem. Ten v průběhu závodu znovu podtrhl svůj talent a zkušenosti, když se rychle vyšplhal na šesté místo. Francouz, který v druhé polovině závodu stíhal Mitche Evanse, nemohl na trati, kde se notoricky špatně předjíždí, najít cestu k jeho překonání. Tím, že si z cíle odvezl osm bodů za šesté místo, překročil jediný dvojnásobný šampion v historii tohoto sportu symbolickou hranici 1000 bodů získaných ve Formuli E od jejího startu v roce 2014. Solidní výkon podal také Stoffel Vandoorne, který projel cílem na osmém místě. Stejně jako jeho týmový kolega Jean-Éric Vergne měl Belgičan ke konci závodu zjevně potenciál zlepšit svůj konečný výsledek, ale zůstal uvězněn ve skupině pronásledovatelů, mezi nimiž zůstávaly pozice většinou neměnné.


V týmu DS zavládla spokojenost

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance: „Jsme spokojeni s tím, jak sezóna začala. Tento první závod nám poskytl cennou zpětnou vazbu o kvalitě obrovského množství práce, kterou jsme za posledních několik měsíců odvedli,“ uvedl ředitel DS Performance Eugenio Franzetti s tím, že „cílem bylo zlepšit se ve srovnání s loňským rokem, a to se nám povedlo. Naše vozy DS E-TENSE FE23 si vedly skvěle jak v kvalifikaci, tak v závodě. Bylo důležité přivézt oba vozy domů na bodech, což je pro šampionát zásadní. Stále však ještě nejsme na úrovni některých našich soupeřů, a proto musíme dál tvrdě pracovat, abychom tuto ztrátu snížili.“

Další závod bude na okruhu Diriyah Street Circuit

Po úvodním podniku na americkém kontinentu bude šampionát ABB FIA Formula E World pokračovat v pátek 26. a v sobotu 27. ledna dvěma závody v Diriyah v Saúdské Arábii.

Okruh Diriyah Street Circuit dlouhý 2,495 km se nachází na okraji saúdského hlavního města Rijádu a navazuje na historické městské hradby zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. Technický první sektor s jednadvaceti zatáčky vede v šesté zatáčce ke klikaté dráze se sérií rychlých změn a rychlých zatáček za sebou. Diriyah je mezi jezdci pevným favoritem jako jeden z nejnáročnějších okruhů v kalendáři pro vyvážený energetický management a přímé tempo.

Druhý a třetí závod mistrovství světa ABB FIA Formule E jsou jedinými nočními závody v kalendáři šestnácti závodů.

Trať v Diriyah je skutečným testem energetického managementu a strategie – závod se jede ve tmě s osvětlením LED lemujících okruh. K osvětlení je použita nejmodernější nízkoenergetická LED technologie snižující spotřebu energie až o padesát procent ve srovnání s jednotkami bez LED. Napájení obstarávají generátory biopaliv z udržitelných zdrojů.

Bohumil Brejžek
Foto: Ds Automobiles