Tým TOYOTA GAZOO Racing si v Bahrajnu zajistil titul mistra světa

Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López svojí vítěznou jízdou v osmém a současně závěrečném kole této sezóny získali mistrovský titul v rámci světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2019-2020. Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing, jenž v závodu Osm hodin Bahrajnu vybojoval první a druhé místo, se zároveň rozloučil s vozem TS050 HYBRID, trojnásobným vítězem závodu Le Mans.

Posádka vozu TS050 HYBRID č. 7 ve finále sezóny dokázala smazat bodový deficit vítězstvím z první startovní pozice, a konečně tak získala zasloužený nejvyšší titul po hořkých zklamáních v posledních dvou ročnících závodu 24 hodin Le Mans.

Dosavadní mistři světa Sébastien Buemi a Kazuki Nakajima společně s Brendonem Hartleym za volantem vozu TS050 HYBRID č. 8 zajeli pro tým dokonalý výsledek v podobě druhého místa s odstupem pouhých 64,594 s za vítězem.

Dnešní závod uzavřel epochu LMP1 vytrvalostních soutěží, kterých se TOYOTA účastní od roku 2012. V rámci 64 závodů dokázal tým 29x vyhrát, 26x získat první startovní pozici a 24x zajet nejrychlejší čas na kolo; ve třech z osmi sezón pak Toyota získala mistrovský titul v kategorii továrních týmů i soutěžních jezdců.

Během uvedeného období se podařilo snížit spotřebu paliva vozů o 35 %. Časy na kolo v závodu Le Mans se zároveň zkrátily o 10 sekund, přičemž poslední vůz LMP1 týmu Toyota s označením TS050 HYBRID se navždy zapsal do historie vytrvalostních soutěží nejrychlejším časem na kolo na legendárním okruhu Circuit de la Sarthe.

Toyota TS050 HYBRID se od své premiéry v roce 2016 zúčastnila 34 závodů s 11 různými piloty, třikrát zvítězila v závodu Le Mans a celkem 19x vyhrála závod šampionátu WEC, 16x získala první startovní pozici, a kromě toho 15x zaznamenala nejrychlejší čas na kolo.

Poslední závod této sezóny šampionátu WEC byl přímým soubojem mezi dvojicí vozů TS050 HYBRID o vítězství a titul mistra světa; s ohledem na postavení vozů před uvedeným podnikem měla posádka sedmičky oproti vozu č. 8 teoretickou výhodu v podobě 0,54s handicapu za úspěch.

Mike vyjížděl z první startovní pozice a vytvořil si náskok, který Kamui a José během následujících osmi hodin závodu průběžně zvyšovali. Posádka osmičky (za volantem jako první Sébastien, pak Brendon a Kazuki) i přes svůj hrdinský boj jen těžko bojovala s přiděleným handicapem za úspěch.

Krátce po absolvování poloviny závodu se odstup zvětšil až na 75 sekund, avšak byl téměř smazán v důsledku safety caru na trati kvůli nečistotám na vjezdu do boxové uličky. Nejprve Kazuki a poté Sébastien dostali sedmičku pod tlak, ale José – a krátce poté i Mike – dokázali udržet nervy na uzdě a opět si vytvořili náskok. Zhruba čtvrtinu času před koncem závodu činil náskok sedmičky přibližně 30 sekund, což posádce sedmičky nedávalo prakticky žádný prostor k chybám.

Svého úkolu se zhostili skutečně příkladně a v poslední hodině závodu již jeli s náskokem jedné minuty; cílovou pásku pak po 263 kolech proťal Kamui, který se zároveň stal světovým šampionem. Kazuki dojíždějící na druhém místě za volantem osmičky byl rovněž druhý v žebříčku bodování jezdců s odstupem pouhých pěti bodů.

Na sezónu 2019-2020 se již pomalu snáší pouštní prach, ale již probíhají přípravy na tažení v roce 2021 v podobě šesti soutěžních podniků. Tým na příští měsíce plánuje vytrvalostní zkoušky nového Hypercaru, který bude ostré zkoušce poprvé podrobně 19. března 2021 v rámci závodu 1000 mil Sebringu.

Hisatake Murata, prezident týmu: „Blahopřejeme Mikeovi, Kamuimu a Josému k titulu mistra světa. Vytrvalostní soutěže jsou týmovým sportem, a celý tým si proto zaslouží moji gratulaci za úžasné výsledky v této sezóně; jsem hrdý na jejich týmového ducha i odhodlání. Děkuji též pořadatelům šampionátu i jednotlivých závodů za nemalé úsilí, díky němuž jsme mohli celou sezónu dokončit i přes obecně známé nepříznivé okolnosti; také díky fanouškům za jejich nepolevující podporu vytrvalostních soutěží. Poslední závod epochy LMP1 a současně poslední závod Toyoty TS050 HYBRID byl mimořádně emotivní záležitostí. Na osm proběhlých sezón máme tolik vzpomínek, včetně vzrušujících závodů, skvělých soupeřů i úžasných vozů. Jsme hrdí na to, že jsme byli součástí tohoto období vytrvalostních soutěží, a již se těšíme, až budeme fanoušky bavit v nové éře Hypercarů.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to úžasný pocit stát zde jako mistr světa po absolvování velmi náročné, ale současně i úžasné soutěžní sezóny. Chci moc poděkovat celému týmu, který Josému, Kamuimu i mně umožnil dospět až sem. Celé mužstvo kolem sedmičky i moji stájoví kolegové odváděli po celou sezónu skvělou práci, takže pocity jsou výborné. Jsem trochu smutný z toho, že pro TS050 HYBRID to byl poslední závod, ale ten závěr byl z našeho pohledu dokonalý.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Moc děkuji za veškerou podporu z Japonska i Kolína nad Rýnem, zejména s ohledem na ohromné penzum práce na voze TS050 od roku 2016. Nebylo to snadné, ale na tento vůz budeme rádi vzpomínat. Tým třikrát vyhrál Le Mans a nyní jsme se sedmičkou mistry světa. Více jsme ani nemohli žádat. Avšak není to jen úspěch jezdců. Mechanici, konstruktéři a všichni, kteří se tohoto projektu zúčastnili, moc vám všem děkuji.“

José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Je to skutečně mimořádný pocit stát se díky dnešnímu vítězství mistrem světa. Chtěl bych poděkovat všem v Kolíně nad Rýnem a v Higashi-Fuji; všem, kteří na tomto fantastickém voze tolik let pracovali. Byla to úžasná sezóna. Hodně jsme se na tom nadřeli, a je to tudíž splněný sen stát se společně s Kamuim a Mikem mistry světa; již je beru jako své bratry. Je to skutečně úžasný pocit.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Blahopřejeme posádce sedmičky a současně i týmu, který odjel závod bezchybně. S naším vozem jsme do toho dali vše. Handicap za úspěch byl dost velký, ale jsem spokojen s tím, jak jsme závod zajeli; odvedli jsme dokonalou práci, ale nebylo možné zvítězit. To je prostě život. Někdy vyhrajete, někdy prohrajete. TS050 HYBRID tímto končí; myslel jsem na to v posledních kolech závodu a ty poslední chvíle jsem si užíval.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Blahopřejeme celé posádce sedmičky. Celou sezónu se jim dařilo, a titul si proto zaslouží. Díky našemu vítězství na Le Mans jsme také měli dobrou sezónu, ale s ohledem na handicap za úspěch v Bahrajnu to pro nás bylo těžké. V jednu chvíli se nám podařilo vnést do toho opravdové napětí, což je samo o sobě úspěch. Také díky našim mechanikům a konstruktérům, kteří po celou sezónu odváděli skvělou práci. Nyní se již nemohu dočkat, až poprvé usednu za volant Hypercaru.“  

Brendon Hartley (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Myslím, že jsme s osmičkou zajeli velmi pěkný závod. Věděli jsme, že nám schází více než půl sekundy [na kolo], takže jsme do toho dali skutečně vše. Co se průměrných časů na kolo týče, vedli jsme si dobře, ale to dnes to s ohledem na handicap za úspěch zkrátka nestačilo. Blahopřejeme posádce sedmičky, která jela bezchybně. Odvedli dobrou práci a titul mistra světa v kategorii soutěžních jezdců si zaslouží.“

Výsledky závodu Osm hodin Bahrajnu:

1.místo

TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7

263 kol

 

2.místo

TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8

+1min 4,594 s

 

3. místo

Jackie Chan, vůz č. 37 (Tung/Aubry/Stevens)

+16 kol

 

4. místo

JOTA, vůz č. 38 (Gonzalez/Da Costa/Davidson)

+16 kol

 

5. místo

Team Nederland, vůz č. 29 (Van Eerd/Van der Garde/De Vries)

+16 kol

 

6. místo

United Autosports, vůz č. 22 (Hanson/Albuquerque/di Resta)

+16 kol