Vozy DS Pense v Mexico City nevyhrály, ale nezklamaly

Poprvé v historii Formule E hostilo Mexico City úvodní závod mistrovství světa ABB FIA Formule E. Letošní devátá sezóna znamená začátek nové éry čistě elektrických pouličních závodů s debutem radikálního zcela nového stroje Gen3 – nejrychlejšího, nejvýkonnějšího a nejúčinnějšího elektrického závodního vozu, jaký byl kdy vyroben. Velkým technickým posunem jsou také nově dodávané nabíjecí stanice společnosti ABB, které jsou jednotné pro všechny týmy. Stanice s výkonem 160 kW obsluhují dva vozy najednou, přičemž každý nabíjí výkonem 80 kW, což šetří místo v boxech i během přepravy.

Devátá sezóna odstartovala na okruhu Autódromo Hermanos Rodriguez, na jednom z historicky nejzajímavějších míst v kalendáři, jehož trať byla vytvořena pro příchod Formule E v roce 2016. S povrchem připraveným na závod a dlouhými zatáčkami není Mexico City jen jednou z nejrychlejších tratí, ale je také nejvyšší ve výšce 2250 metrů nad mořem. Uspořádáním obsahuje kombinaci dlouhých a rychlých rovinek a technickou část v terénu přes legendární stadion Foro Sol. Po startu na tradiční startovní/cílové rovince se startovní rošt Formule E dostal do první zatáčky umožňující odvážné manévry při pozdním brzdění. Po dlouhé a rychlé zatáčce 2 se závodníci vydali kolem zatáčky 3, která se přerušuje doleva do sekvence čtyř kol. Po obratu kolem vlásenky, zatáčky 6 a 7 jsou technické, s přímou a ostrou pravotočivou zatáčkou vedoucí do nového komplexu šikany pro rychlý náraz do legendární části stadionu Foro Sol. Po opuštění stadionu bojovali jezdci o pozici mimo ikonickou zatáčku Peraltada.

DS Pense s nejrychlejším vozem Formule E všech dob

Nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejúčinnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben, vyvinula DS Performance, soutěžní divize společnosti DS Automobiles.

Po éře Gen2 (2018–2022), která přinesla rekordy, jichž nedosáhl žádný jiný tým (10 vítězství, 15 pole position, 28 umístění na stupních vítězů), představuje francouzská prémiová značka skupiny Stellantis ověnčená dvěma tituly pro jezdce (2019 a 2020) a dvěma tituly pro týmy (2019 a 2020) model DS E-TENSE FE23.

Tento nový „černozlatý“ 100% elektrický monopost je třetí generací, který dokonale ztělesňuje principy společnosti DS Automobiles a je především dokladem obrovského technologického skoku vpřed. Jedná se o nejrychlejší vůz Formule E všech dob (maximální rychlost 280 km/h na městském okruhu), je také lehčí (o 60 kg méně než Gen2) a především mnohem účinnější, protože více než čtyřicet procent energie spotřebované během závodu pochází z rekuperace při brzdění. Za volanty dvou vozů DS E-TENSE FE23 usedají Stoffel Vandoorne, současný mistr světa, a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný šampion v této disciplíně. Díky novému spojení s Penske Autosport hodlá společnost DS Automobiles pokračovat v získávání vítězství a titulů a stanovovat nové rekordy v šampionátu, který je úžasným akcelerátorem jejího výzkumného a vývojového úsilí. Pro značku, která bude od roku 2024 stoprocentně elektrická, je zapojení do Formule E klíčové více než kdy jindy.

Vozy DS E-TENSE FE23 v závodě nezklamaly

Potvrdily, že v letošní sezoně budou mít co říct. Úřadující šampion Stoffel Vandoorne startující ze čtrnáctého místa se nikterak nevzdával, nakonec si polepšil o čtyři pozice a v posledním kole vybojoval desáté místo. Naopak Jean-Eric Vergne v závěrečných okamžicích hodně ztratil. Po zisku dvou pozic měl technický problém s baterií, jedné ze společných součástí všech vozů předepsaných předpisy. Incident ho stál umístění v první desítce, kde se pohyboval po celou dobu závodu. Dvanácté místo mu zanechává lehce hořkou pachuť v ústech.

Suverénní Jake Dennis

Vítězem závodu se stal Brit Jake Dennis z Avalanche Andretti, který  se posunul z druhého místa na startovním roštu a vyhrál závod před pilotem týmu TAG Heuer Porsche Formula E Pascalem Wehrleinem, jenž startoval ze šestého místa a skončil druhý, a Lucasem di Grassim z týmu Mahindra Racing, který sklouzl z Julius Baer Pole Position a skončil třetí. Andretti podnikl ve dvanáctém kole krok k vítězství, když využil mezery, kterou nechal di Grassi. Odtud Dennis zvýšil svůj náskok a během tří výjezdů Safety Car dokázal udržet náskok a nakonec porazil Wehrleina o celých sedm sekund.

Po úvodním závodě sezony na okruhu Hermanos Rodriguez se mistrovství světa ABB FIA Formula E přesouvá na okruh Diriyah v Saúdské Arábii, kde se 27. a 28. ledna uskuteční druhý a třetí závod sezony 2023.

Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles